sunnuntai 12. kesäkuuta 2011

Voin käyttää nahkasaappaita, syödä pihvin - silti olen eläinrakas

Ei ole montaakaan ihmisryhmää, joita oikeasti inhoaisin sydämeni pohjasta. Yksi niistä harvoista ihmisryhmistä on äärieläinaktivistit joiden vedot menee mun mielestä jo yli. Ajattelin kirjoittaa yleisemminkin aiheesta, sillä se tuntuu olevan toistamiseen tapetilla.

Voisi lähteä liikkeelle lihan- ja muiden eläinkunnantuotteiden syönnistä. Ymmärrän sen, ettei ihminen syö lihaa jos ei pidä siitä tai takana on jokin eettinen aate. Ok, nää kaksi edellistä syytä on ihan kelpuutettavia, mutta mun mielestä surkein perustelu lihan syömättömyydelle on jos joku sanoo ”en voi syödä lihaa, koska eläin on tapettu ja sen elämä on loppunut liian aikaisin.” Sanonpa vaan, että ihmisen kehitys olisi voinut jäädä lyhyeen jos muinaisapina olisi jättänyt lihan syömättä. Oon tosin epäpätevä puhuun lihan ja kasvisten oikein syönnistä, sillä en syö kasviksia, hedelmiä tai ylipäätään mitää mistä saisi vitamiineja. Lisäksi mietin, voiko täydellisellä eläinaktivisti vegaanilla olla koiraa lemmikkinä, koirathan syö lihaa? En tosiaan tiedä.

Ah sitten enemmän tälle vaatetuspuolelle: eli turkistarhaukseen, turkiksiin ja kaikkiin nahkajuttuihin. Itse oon turkistarhausta sataprosenttisesti vastaan, mutta en ole mikään kettutyttö. Itse asiassa kettutytöt tekee vielä enemmän väärin kuin itse turkistarhaajat: esimerkiksi minkit ovat hävittäneet Suomen luontoon kuuluvia elukoita. Hyväksyisin turkistarhauksen, jos eläimillä olisi oikeasti hyvän kokoinen elinalue.
Sitten vaatetuspuoli: turkikset ja nahkasysteemit. Voisin pukea turkiksen päälle, jos se miellyttäisi omaa silmää (mitä se ei todellakaan tee) ja hyvin kykenen kulkemaan mun nahkamaiharit jalassa. En käsitä, miksi nykyihmisen pitäisi lopettaa nahan käyttö, sillä ihminen on aina käyttänyt nahkaa.

Sitten varmaan nuoria eniten puhuttaneeseen asiaan, eli eläinkokeisiin. Itse pidän kosmeettisia eläinkokeita, epäinhimillisinä (voiko näin sanoa, kun puhutaan eläimistä?) mutten kuitenkaan ala etsimään kaupassa shampoopullosta sitä, miten sen turvallisuus on testattu. Tämä siksi, ettei ihmisten tuoteboikotti tulisi kuitenkaan toimimaan, vaan eläinkokeita tehtäisiin joka tapauksessa. Hyväksyn lääketieteen nimissä tehtävät eläinkokeet, sillä ihmisiä ei oikein voi käyttää lääketieteellisessä tutkimuksessa, jotka saattavat tappaa. Tietty eläinkin voi kuolla, mutta oikeasti kumman elämä loppupeleissä painaa enemmän: ihmisen vai kokeisiin jalostetun albiinorotan elämä? Oletettavasti sen ihmisen.

Nyt tuntuu että saan kohta jotain eläinaktivistihippivegaaneja kimppuuni, mutta joka tapauksessa aion seistä sanojeni takana, vaikka joku saisikin musta kuvan, että oon julma ihminen joka ei välitä eläimistä. Oikeasti olen todella eläinrakas, ja jos mua kiinnostaisi biologia yhtään nykyistä enemmän, voisi jokin tutkimusala houkutella melko paljonkin.

Kertokaa tekin omia mielipiteitänne asiasta, olisi mukava kuulla muidenkin näkemyksiä.
Ja jos haluatte, että kirjottelen useemmin mielipide tekstejä, niin kertokaa vaan, mistä asiasta haluatte kuulla mielipiteeni.

5 kommenttia:

  1. oon niiiiin samaa mieltä! mua ehkä eniten ärsyttää ne ketkä on ryhtynyt kasvissyöjiksi sen jälkeen kun on nähnyt jonkun videon missä näyetään kanaloita tai teurastusta tms eikä enää sen jälkeen pysty syömään lihaa. siis kuinka pahvilatikossa eläny pitää olla jossei oo tiennyt miten tuotantoeläimiä kohdellaan? :D

    kaiken huippu on ne vegaanit keillä on lemmikkinä koira tai kissa - siis lihansyöjä - eikä sillekään sitten syötetä lihaa! tälläsistäkin tapauksista oon kuullut ja mun mielestä menee jo eläinrääkkäyksen puolelle. :-(

    VastaaPoista
  2. "Tietty eläinkin voi kuolla, mutta oikeasti kumman elämä loppupeleissä painaa enemmän: ihmisen vai kokeisiin jalostetun albiinorotan elämä? Oletettavasti sen ihmisen."

    pakko vielä tähän lisätä; onhan niitäkin keiden mielestä eläimet on ihan yhtä arvokkaita!!!1 en ymmärrä miten kukaan voi tosissaan väittää rotan olevan yhtä arvokas kuin ihmisen...

    t. äskeinen anonyymi

    et saanukaan aktivistihippejä kimppuus vaan tälläsen toisen ääripään kiihkoilijan :D ehkä jätän tän aiheen tähän!

    VastaaPoista
  3. "En käsitä, miksi nykyihmisen pitäisi lopettaa nahan käyttö, sillä ihminen on aina käyttänyt nahkaa."

    tohon: Ite oon samaa mieltä, koska nahkakengät kestää monta vuotta toisin ku sellaset muoviset liimakengät.

    Ja vaikka mä tiiän miten huonosti noita "lihatuotantoeläimiä" kohdellaan, en mä silti kanan, lihan (lehmä/sika) ja kalan syömistä pysty lopettamaan koska rajusti sanottuna se vaan maistuu paremmalta ku rehut :D

    mutta joo ei oikee mun mielipiteestä saa mitään selvää XD

    VastaaPoista
  4. Oon ihan samoilla linjoilla sun kanssa. Esim. nää kettutytöt saattaa aiheuttaa niille eläimille kärsimystä vapauttamalla niitä (eihän ne välttämättä pärjää vapaana, kun ei ole siihen oppineet) tai nuo vegaanit, ketkä ei syötä lemmikeillekään lihaa, tekevät mun mielestä väärin.

    Lisää vaan mielipidepostauksia tulemaan, niitä on mukava lukea! (:

    VastaaPoista
  5. Just, samaa mieltä oon kanssas. Ite liha on lempiruokaani, ja käy hermoille ne jotka sitten sanooki että "voi jestas kun sä syöt eläimii". Ja mielipidepostaukset olis kivoja jatkossaki. ;)

    VastaaPoista